Przejdź do treści

logo Narodowe Centrum NaukiProjekt realizowany w ramach grantu badawczego finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki nr UMO-2021/41/B/HS3/00253

Najnowszy artykuł Urszuli Kicińskiej

Najnowszy artykuł Urszuli Kicińskiej

„Co moment wyglądałam łaski Pańskiej WM Pani i Dobrodziki” – korespondencja Elżbiety z Lubomirskich Sieniawskiej, kasztelanowej krakowskiej z Joanną Gołyńską, ksienią jarosławskich benedyktynek jako przykład relacji klientalnych w czasach saskich”- to najnowsza publikacja dr hab. Urszuli Kicińśkiej, która ukazała się w czasopiśmie Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne.

W dawnej Polsce kobiety mocno angażowały się w działalność publiczną, a jednym z jej przejawów był sprawowany przez nie patronat religijny, który stanowił bardzo ważny element budowania więzi klientalnych. Znakomitym materiałem służącym do prześledzenia relacji pomiędzy daną patronką a jej duchowną klientelą są listy proszalne, w których pod pokładami rozbudowanej ceremonialności pojawiały się rzeczywiste cele i oczekiwania obu negocjujących ze sobą stron. W gronie owych zacnych kolatorek znalazła się również Elżbieta z Lubomirskich Sieniawska (zm. 1729), która wraz ze swym mężem Adamem Mikołajem (zm. 1726) dokonała wielu fundacji kościelnych. Pod opieką patronacką kasztelanowej krakowskiej znalazł się także konwent jarosławskich benedyktynek, w którym funkcję ksieni w tym okresie pełniła Joanna Gołyńska (zm. 1725). W przeanalizowanych listach, które wspomniana przełożona słała do swej dobrodziejki, przewija się kwestia relacji patronackich pomiędzy kolatorką a jej duchowną klientką oraz pojawiają się sprawy dotyczące codziennego funkcjonowania jarosławskiego konwentu. J. Gołyńska bezustannie narzekała na to, że nie ma za co utrzymać klasztoru, gdyż czasy, w których przyszło jej żyć, coraz bardziej pogrążają klasztor w długach i w ruinie. Warto zauważyć, że kierowane przez benedyktynkę proklamacje niejednokrotnie nie spotykały się z aprobatą, a nawet jakąkolwiek reakcją E. Sieniawskiej, co rzuca się cieniem na działalność kolatorską kasztelanowej krakowskiej. Mamy bowiem dowód na to, że nie każdemu proszącemu, a w tym wypadku klientowi duchownemu, Sieniawska, pomimo obowiązków wynikających z bycia patronką, mogła lub chciała w pełni pomóc.

 

LINK DO ARTYKUŁU

Aktualności

Zobacz więcej na naszym facebooku

Uniwersytet w Groningen zaprasza badaczy historii nowożytnej na konferencję: Building Peace. Transitional Justice in the Early Modern World. Organizatorzy proponują refleksje nad tym w jaki sposób w epoce nowożytnej rozumiano terminy takie jak "pokój" czy "sprawiedliwość", co oznaczało "żyć w pokoju" i jak ów pokój można było utrzymać. Celem konferencji jest zmiana dotychczasowego rozumienia świata nowożytnego – nie tylko jako okresu nieustannego konfliktu, ale także jako swoistego "laboratorium" wysiłków na rzecz budowania pokoju. Zgłoszenia są możliwe jeszcze do 15 Maja.Szczegółowe informacje na stronie organizatora: www.histj.com/conference.html ... See MoreSee Less
View on Facebook
Polecamy Państwa uwadze najnowszy, niezwykle ciekawy artykuł prof. Bożeny Popiołek, zatytułowany: Pierścienie, bransolety, rękawiczki i wachlarze w szlacheckich regestrach zakupów i inwentarzach ruchomości jako wyraz osiemnastowiecznej mody i prestiżu, który ukazał się właśnie w tomie Jak na dłoni, t. IX: Rzeczy piękne, red. M. Wrześniak, N. Mojżyszyn, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2024.Popularność wszelkich ksiąg majątku ruchomego wzrosła zwłaszcza w XVII i XVIII w., kiedy stały się one nieodłącznym elementem wszelkich postępowań spadkowych czy umów małżeńskich. Inwentarze mobilne sporządzali przedstawiciele wszystkich grup społecznych, niezależnie od ich zamożności. Wśród przedmiotów rejestrowanych ważne miejsce zajmowała biżuteria – pierścionki, bransoletki, gałki, a także broszki, medaliony, kolczyki i zapinki. Kolekcje różnorodnej biżuterii świadczyły nie tylko o zamożności ich właścicieli czy zajmowanym przez nich statusie społecznym, ale także o upodobaniach artystycznych osób noszących wartościowe rzeczy. Podobnie jak w przypadku ubrań czy innych przedmiotów, biżuteria była wyrazem przemian kulturowych w obrębie starego społeczeństwa.Pozycja dostępna jest na stronie wydawnictwa UKSW ... See MoreSee Less
View on Facebook
Nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ukazała się właśnie monografia: MONARCHS’ COURT –PRIVATE COURT. The Evolution of the Court Structure from the Middle Ages to the End of the 18th Century. Redaktorzy tomu: Bożena Popiołek, Urszula Kicińska, Anna Penkała-Jastrzębska.Przygotowana monografia jest próbą analizy europejskich środowisk dworskich w kontekście przemian strukturalnych i kulturowych, które zachodziły zarówno w otoczeniu panujących władców, jak i w kręgach prywatnych od średniowiecza po schyłek XVIII wieku. Dwór, niewątpliwie, niezależnie od osoby patrona czy patronki, był interesującą strukturą administracyjną, ekonomiczną i kulturową, która wywarła silny wpływ na organizację społeczeństwa europejskiego w epoce przedindustrialnej. Struktura europejskich dworów panujących ulegała stałym fluktuacjom, zmieniała się ich organizacja, skład osobowy i rola, jaką pełniły. Dwór był ważnym organizmem administracji państwowej, dysponentem urzędów, dóbr i środków, ale i kreatorem nowych wartości kulturowych, miejscem edukacji młodzieży i drogą społecznego awansu, rozkwitu karier urzędniczych i politycznych. W dużej mierze ich liczebność, skład i etykieta zależała od możliwości finansowych, a także struktur ustrojowych państw, w których funkcjonowały. W miarę upływu czasu i kształtowania się nowych struktur dworów monarszych czy arystokratycznych, będących formą wyrazu elitarnych wartości, nowej estetyki i mody, dwór stał się nie tylko elementem władzy, ale i prestiżu i wyrazem zamożności, przynależności do określonej grupy społecznej, posługującej się spójnym systemem znaków, gestów, kodów kulturowych przekładających się na wspólnotę zachowań, modeli wychowawczych i ceremoniałów.Link do wydawcy: ksiegarniaup.pl/monarchs-court-private-courtprivate-court-the-evolution-591786 ... See MoreSee Less
View on Facebook